EF en begin van m'n reis - Reisverslag uit Chiriquí, Panama van Mart Nije - WaarBenJij.nu EF en begin van m'n reis - Reisverslag uit Chiriquí, Panama van Mart Nije - WaarBenJij.nu

EF en begin van m'n reis

Door: Mart Nije

Blijf op de hoogte en volg Mart

29 Januari 2016 | Panama, Chiriquí

M'n geweldige tijd bij EF is voorbij, dus het is tijd om weer wat te vertellen over de weken na m'n eerste reisverslag, m'n laatste weken bij EF en het begin van mijn reis!

In m'n vorige reisverslag vertelde ik over mijn dagelijkse leven in Playa Tamarindo, met veel strand, surfen, voetbal, feesten en Spaans praten. Dit is eigenlijk wat ik in de tijd erna ben blijven doen, verder veranderde daar niet heel veel aan, want waarom zou ik?

Natuurlijk heb ik ook veel nieuwe dingen gedaan en weer ontzettend veel gave dingen meegemaakt die allemaal zeker de moeite waard zijn om wat over te vertellen, maar dat ga ik niet doen want dat duurt te lang, daarom net genoeg dat jullie wat te lezen hebben bij de thee.

Mijn eerste trip buiten Costa Rica was met EF naar Bocas del Toro, Panama. Na een lange bus- en bootreis kwamen we aan op het grootste eiland van Bocas del Toro, waar ons hotel was. De meeste restaurantjes, hotels en andere gebouwen zijn aan het water gebouwd, allemaal met felle kleuren natuurlijk, dus dat ziet er gaaf uit. Voor zonsondergang nog naar een strandje op een ander eiland gevaren en daar zeesterren gezien. Volgende dag met de bootjes langs afgelegen eilanden en palmboomstrandjes gescheurd en op weg naar het "zeesterrenstrand" langs het "bird island" gevaren; een klein eiland met een soort jungle erop, en dan een paar vogeltjes natuurlijk, waar we omheen konden varen. Erg gaaf en het leek net alsof ik in een film zat. Daarna dus door naar het zeesterrenstrand, heel mooi strand waar we hebben gesnorkeld, veel zeesterren gezien, heel onverwachts, en in palmbomen geklommen, waarvan alle foto's natuurlijk allang op Facebook staan. De rest van de dag met een rooie buik rondgelopen want ja wie doet er nou een shirt aan als je in een palmboom gaat klimmen? Na het zeesterrenstrand gingen we met de boten naar het rode kikkerstrand (strandnamen worden een stuk leuker als je ze naar het Nederlands vertaald) waar we nog wat hebben gevoetbald en gebodysurfd. Die avond uitgegaan in een club op het water, genaamd agua, natuurlijk. Leuke club, en best apart om tijdens het uitgaan van torens en met schommels het water in te springen. Na het uitgaan met een boot weer naar ons eigen eiland. De volgende dag was alweer de laatste dag. In de ochtend naar Isla Playa Zapatilla, een onbewoond eiland met een heel mooi strand en een kleine jungle. Hierna gingen we terug naar ons eiland om ons alweer klaar te maken voor de terugreis. Groot drama, eerst al wachten omdat wat mensen te laat waren, misschien was ik het, misschien ook niet, maar het grootste probleem was dat iemand van de groep haar paspoort niet kon vinden, waardoor we 4 uur bij de grens hebben moeten wachten. Toen we eindelijk in de bus in Costa Rica zaten kwamen we nog 2 uur vast te staan door een ongeluk, dus toen gingen we maar voetballen op de snelweg.. Uiteindelijk kwamen we om 5 uur 's nachts aan op de campus en om 8 uur zou m'n les alweer beginnen..

Om wat meer van de stranden rond Tamarindo te zien, ben ik, ondertussen ook al lang geleden, samen met m'n roommates scooters gaan huren om langs alle stranden te touren. We huurden de scooters op een zondag en scheurden van strand naar strand, met af en toe een stop op een heuvel met een geweldig uitzicht. Als laatste strand kwamen we bij Playa pan de Azucar, een klein verborgen strand wat bij een hotel hoorde, maar aangezien het nog geen hoogseizoen was, zat er niemand in het hotel en was het strand helemaal leeg. Natuurlijk weer bodysurfen en natuurlijk wéér een sunset gezien.. Vanaf het balkon van een leegstaande villa aan het strand, heel gaaf. Volgende ochtend voor zonsopgang op om met de scooters over het strand naar Playa Conchal te rijden, waar we voor de verandering zonsopgang in plaats van zonsondergang hebben gezien, en waar ik met m'n scooter vast kwam te zitten toen ik te dicht bij het water kwam.. Nadat we nog naar Playa Flamingo waren gereden, zaten we om 10 uur weer netjes in de les. Ik heb het nog nooit zo naar m'n zin gehad op een maandagochtend.

Surfen en voetbal ben ik natuurlijk veel blijven doen, waar ik heel veel leuke herinneringen aan over heb gehouden. Even snel na de lessen naar het strand en surfen tot sunset is toch wel iets heel bijzonders, en hoe vaak je het ook doet, het blijft geweldig. Helaas werd het in Tamarindo de laatste weken steeds slechter om te surfen, dus ben ik een aantal keer met tico's meegereden naar Playa Grande, waar ik de mooiste en grootste golven tot nu toe heb gesurfd, en prosurfers door de tubes heb zien surfen, geweldig, net alsof ik live bij Billabong Pipemasters was. M'n ervaringen met voetbal waren iets minder spectaculair, maar ook leuk. Normaal speelde ik 5 tegen 5, maar toen een tico me uitnodigde om met zijn team mee te spelen op groot veld, kon ik voor het eerst weer 11 tegen 11 spelen, wat ik de dag erna toch wel in m'n benen voelde.. Wel een leuke wedstrijd, moet even vertellen dat ik heb gescoord... en best grappig om als enige witte tussen allemaal tico's op het veld te staan.

In m'n laatste twee weken bij EF ben ik samen met m'n roommate van campus naar een host family verhuisd. Helaas werd ik precies toen getroffen door dengue, waardoor ik een week thuis moest blijven.. Gelukkig was de familie wel heel leuk en kon ik na een week weer wat doen, en toen begon m'n laatste week bij EF; dus ook laatste voetbalwedstrijd, waar onze tegenstander zo veel locals en Argentijnen voor had opgetrommeld, dat ze meer wissels hadden dan dat er speelden.. Over de uitslag hoef ik verder ook niks te zeggen. Gelukkig ging m'n final exam wel goed, en heb ik m'n EF diploma gehaald. Toen ik met m'n graduation over de rode loper liep om m'n diploma op te halen werd ik door een Japanner besprongen en in het zwembad gegooid, blij dat graduation in Costa Rica in je zwembroek is en niet in pak. Verder waren de laatste dagen druk met feestjes, Sinterklaas vieren en natuurlijk afscheid van iedereen nemen. Gelukkig hoefde ik nog niet echt afscheid te nemen van Tamarindo omdat ik die maand nog twee keer ben teruggegaan.

Nadat m'n tijd in Tamarindo was afgelopen, begon ik met reizen! Samen met een vriend van EF namen we de bus naar Playa Avellanas, waar we onze twee weekse surftrip begonnen! Na twee dagen surfen in Avellanas gingen we lopend en hitchhikend met volle bepakking en surfboard onder m'n arm door naar het volgende surfdorpje met 1 hostel, 1 restaurant en 2 huizen, Playa Negra. Nadat we hier twee nachten in een soort boomhutten hadden geslapen, namen we een taxi, bus en tuk tuk naar ons volgende hostel in Playa Guiones, Nosara. Hierna door naar Playa Samara, waar we in hangmatten de nacht doorbrachten.. De volgende dag sloot een andere vriend van EF zich bij ons aan, dus toen waren we met z'n drieën, hebben we een appartement gehuurd, waar we omdat de bedden zo goed waren 3 nachten zijn gebleven. Maar ook omdat Samara een leuk dorpje was met een mooi strand, leuke strandtenten en salsabarren, en naast Samara twee andere mooie stranden lagen. In Samara huurden we een auto om naar onze volgende stop te gaan; Playa Santa Teresa, gaaf surfdorp, met alleen maar surfhostels, surfshops, barren, en natuurlijk goede golven. Daarom zijn we hier nog 5 dagen gebleven, en na veel stress heb ik op de laatste dag m'n surfboard kunnen verkopen. Vanaf Santa Teresa konden we meerijden terug naar Tamarindo, wat een soort van thuiskomen was, en leuk om m'n vrienden weer te zien. Die avond nog meegedaan aan het beerpong tournament in Sharkys de sportsbar, en de volgende dag nam ik de bus naar Liberia Airport, waar ik voor het eerst weer een bekende uit Nederland ging zien; Kiki! Samen gingen we 10 dagen door het noorden van Costa Rica reizen. We begonnen in Parque Nacional Rincon de la Vieja, waar we 8 uur door de jungle hebben gelopen, watervallen gezien en in hot springs hebben gezwommen. Van die 8 uur lopen waren we natuurlijk zo moe dat we daarna 3 dagen naar het strand zijn gegaan; We sliepen in Playa del Coco, waar we cocktails maakten en barbecueden op het strand. Overdag huurden we scooters en reden we naar de stranden ernaast, en met kerstavond zaten we met zonsondergang op een pier en lazen we de kerstkaarten die de hele familie had opgestuurd, waarna we hebben gegeten in een gezellig restaurantje met live muziek. 1e kerstdag gingen we ook naar het strand, heel raar om kerst op het strand in 30 graden te vieren, maar ook leuk om eens mee te maken. Na onze kerstdagen op het strand namen we heel veel bussen die ons uiteindelijk bij Rio Celeste brachten, waar we in een afgelegen dorpje sliepen. Rio Celeste is een park waar je watervallen, rivieren en een meer kan zien met blauw blauw water, nog blauwer dan je nu denkt. Helaas gingen wij er precies heen toen het de hele nacht had geregend, waardoor het water niet meer blauw was en we de helft van het park niet in konden.. Gelukkig regende het nog steeds keihard waardoor we een echte regenwoud ervaring hadden. De laatste stop was National Park Monteverde, de beste plek in Costa Rica om canopy/ziplinging te doen. Dat is dus wat we gingen doen, met de langste zipline van Central America, 1500 meter, twee Superman-ziplines, waarbij je vooroverhangend hoog over het regenwoud vloog, en de Tarzan-swing, waar je van een brug springt, en na een paar seconden vrije val als Tarzan door de bomen slingert, en dat was geweldig! Wat een ervaring, op één dag Superman én Tarzan kunnen spelen. Nadat we ons avontuur van 10 dagen hadden afgesloten in de bergen, gingen we op 30 december terug naar het vliegveld waar Kiek het vliegtuig nam, en vanaf waar ik terug naar Tamarindo ging om daar Oud en Nieuw te vieren!

Ik ben bang dat de thee nu al op is, dus voor nu is het wel weer ff genoeg.. In m'n volgende verslag, als die überhaupt nog gaat komen, zal ik over de afgelopen maand, Januari, vertellen en de dingen die nu nog gaan komen. Dan hebben jullie dus weer iets om naar uit te kijken. Op dit moment zit ik alweer in Panama, dus jullie krijgen de warme groeten uit Panama. Zal aan jullie denken nu jullie in de kou zitten.

Mart

• 30 Januari 2016 - 09:55

Gerdi:

Ha die Mart,
    Super leuk verslag weer. Geniet nog lekker en uitkijken....