Eerste maand in Playa Tamarindo - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Mart Nije - WaarBenJij.nu Eerste maand in Playa Tamarindo - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Mart Nije - WaarBenJij.nu

Eerste maand in Playa Tamarindo

Door: Mart Nije

Blijf op de hoogte en volg Mart

20 Oktober 2015 | Costa Rica, San José

Zondag 13 september vloog ik van Amsterdam via Panama naar Costa rica. Na een lange reis kwam ik op m'n verjaardag aan in het paradijs waar ik mijn eerste 3 maanden doorbreng. Toen begon het feest.

Ik ben nu meer dan een maand in Playa Tamarindo en heb al zo veel gedaan en gezien dat ik me al helemaal thuis voel. Heel veel leuke mensen ontmoet en m'n roommates zijn ook geweldig. Ik woon op de EF campus en slaap op een kamer met een Zweed en een Duitser. De campus is heel klein en de appartementen, lokalen en het zwembad zitten allemaal bij elkaar. Onze kamer zit boven een van de lokalen, heeft uitzicht op het zwembad en als ik m'n keuken uitloop lig ik in het zwembad. Het is dus mogelijk om 5 minuten voor je les begint wakker te worden en toch op tijd in de les te zijn, in de pauze even naar je keuken om nog wat te ontbijten en daarna in de volgende pauze of een tussenuur even een duik in het zwembad te nemen. Als ik wel op tijd wakker word, eet ik cornflakes, wat bijna nooit het geval is omdat de melk altijd op is, dus dan loop ik van de campus in 2 minuten naar het centrum van Tamarindo en ontbijten we daar. Tamarindo is heel klein, dus alles is dicht bij elkaar; vanaf de campus ben je zo bij de supermarkt, de surfbar, de clubs, het strand, de surfshops en alle eettenten, waardoor ik altijd even snel tussen de lessen door een burrito, quesadillas of taco's kan halen, wat mijn dagelijkse lunch is. En als dit niet m'n lunch is, zorg ik er wel voor dat het m'n avondeten is. Als ik een dag geen kip heb gegeten begin ik me ook al niet goed te voelen.

Ook het strand is op loopafstand, dus daar gaan we soms na school heen en blijven we tot de sunset. Playa tamarindo is een redelijk goede surfspot met af en toe hele hoge golven, en aangezien ik in een van de eerste weken een surfboard (5.11) heb gekocht, surf ik ongeveer 3 keer per week, soms vóór school en meestal na school of in het weekend. Als de golven in tamarindo niet goed zijn, kan ik naar een strand naast tamarindo gaan, waarvoor ik een rivier over moet steken. Ik heb het peddelend gedaan, maar sommige tico's zeggen dat er krokodillen in de rivier zijn. De andere optie is om de boot te nemen, maar toen ik dat met twee vrienden probeerde, waren we te laat om de boot terug te nemen, dus stonden we in het donker op een leeg strand, aan de verkeerde kant van de rivier. Aangezien we maar 2 boards hadden, moesten we met z'n drieën op 2 boards de rivier met krokodillen oversteken.. In het donker.. (Mam, maak je geen zorgen ik overdrijf een beetje om het wat spannender te maken) Maar goed we hebben het dus gered en dat zijn we die avond gaan vieren in de surfbar. De surfbar is meestal ons begin van een avond uit, hierna gaan we naar een van de clubs in tamarindo en op onze weg naar huis lopen we langs de food corner voor een goeie hamburger. In de meeste clubs wordt bijna alleen maar reggaeton en andere latin muziek gedraaid dus ook de muziek is perfect. Helaas zijn de surfbar en sommige clubs nu een maand gesloten omdat het laagseizoen is, maar nu heb ik wel iets meer tijd om te surfen en Spaans te leren, wat toch ook best belangrijk is.

Maandag tot en met vrijdag heb ik tussen 08.00 en 16.30 lessen. Soms ben ik om 12.30 klaar en soms begin ik om 11 uur en eindig ik om 16.30, dus ik heb nooit een hele dag les. Ik ben al redelijk op weg met m'n Spaans, vind het erg leuk en ik probeer zo veel mogelijk Spaans te spreken buiten school. Ben veel in contact met de ticos en omdat tamarindo zo klein is zie ik sommige mensen wel 3 keer per dag. Ongeveer 1 keer per week speel ik met een team van EF tegen een team met locals, op een klein veld, 5 tegen 5, vorige week voor het eerst in een hele spannende wedstrijd van ze gewonnen, dus dat was een groot feest, zelfs het andere team schreeuwde voor ons toen we de winnende goal maakten. De andere dag spelen we met alleen mensen van EF, meestal voetbal ik dus 2 keer per week.

M'n normale week hier zit dus vol met Spaans leren, surfen, voetbal, naar het strand gaan, feesten en burrito's eten. Naast deze dingen doe ik natuurlijk ook veel andere gave en speciale dingen en uitstapjes, zoals; met zonsondergang naar de top van Tamarindo voor een geweldig uitzicht over heel tamarindo, een sunset dinner aan het strand, salsalessen, naar fiestas de toros om rodeo en stierenvechters te zien, kampvuur op het strand ondanks dat het hier al 30 graden is, stadje Santa Cruz bezocht en een dag met een grote groep op een catamaran de zee op, naar een klein strandje, daar snorkelen en met zonsondergang weer terug. Ik heb inderdaad al heel veel zonsondergangen gezien ja.

Een van de hoogtepunten was onze trip naar Volcan Arenal. We vertrokken om 3 uur 's nachts met een groep van 14 naar Arenal. Na 4 uur lang half slapend en hobbelend in een krappe bus kwamen we aan in Arenal. Na ons ontbijt begonnen we aan de hike langs de vulkaan. Aangezien Volcan Arenal een van de meest actieve vulkanen van de wereld is, konden we niet op de vulkaan lopen en konden we het alleen vanaf een afstand zien, maar de wandeling was zeker de moeite waard; hele mooie jungletocht, met als einde een goeie Costa Ricaanse regenbui terwijl we tussen de bamboe liepen. Daarna gezwommen in de Hot Springs, een rivier met door de vulkaan verwarmd water. Einde van de middag kwamen we bij ons hostel met uitzicht op de vulkaan aan waar we even in de hangmatten moesten rusten. Ik moet natuurlijk niet vergeten om met deze hitte vaak genoeg m'n rust te pakken, is erg belangrijk. Die avond in het zwembad aan de poolbar nog wat cocktails gedronken, op dat soort momenten mis ik Nederland wel heel erg. De volgende dag met een bus naar een rivier genaamd "toro" om te gaan raften, was heel gaaf en mooi! Na een lunch bij een organic restaurant en enorme iguana's gezien te hebben, gingen we terug naar Tamarindo om het dagelijkse leven weer op te pakken; surfen en Spaans praten, en dat bevalt me nog steeds erg goed.

Pura Vida,

Mart

  • 20 Oktober 2015 - 08:36

    Tio Humberto:

    Hola Chelito,

    que alegre es para leer tu reportaje, me imagino que ya te sientes latino completamente!
    Pero que lastima que no puedes desayunar gallo pinto en lugar de esos "corn flakes".
    Sigue disfrutando muchacho!

    Tu tio

  • 20 Oktober 2015 - 13:33

    Zep Nije-van Eps:

    ten cuidado nieto mio, en geniet er van
    Abuela ZEP

  • 20 Oktober 2015 - 21:06

    Gerdi Brasker:

    Super leuk verslag Mart, heel fijn te lezen dat je het zo super hebt. Alleen dat oversteken op die surfboard jakkie, blijf uitkijken haha. Groetjes vanuit het koude Leiderdorp van ons allemaal tot ziens.

  • 26 November 2015 - 22:33

    Frans:

    He Mart. Leuk verhaal! Alleen wel tijd voor een update.

    Succes verder en veel plezier.

    Oom Frans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mart

Actief sinds 30 Aug. 2015
Verslag gelezen: 565
Totaal aantal bezoekers 3826

Voorgaande reizen:

13 September 2015 - 06 April 2016

Taalcursus en backpacken in Midden Amerika

Landen bezocht: